На початку ХХ ст. італійський доктор Марія Монтессорі розробила однойменну педагогічну методику. Ця методика основана на її концепції надання дітям можливості вільно навчатися з перших років життя. На думку М. Монтессорі, діти самостійно вбирають у себе всю інформацію необхідну для оволодіння певними уміннями та навичками.
Метою методики Марії Монтессорі
– є культивувати природнє бажання дитини навчатися та сприяти розкриттю її потенціалу за допомогою відчуттів, у спеціально підготовленому середовищі з використанням наукового спостереження педагога.
Все обладнання, матеріали та вправи монтессорі методики розроблені на основі спостережень, з метою створення умов для природнього навчання дитини, без значного втручання з боку дорослих.
У рамках методики Монтессорі педагог лише направляє дитину, пропонує для неї певні проблемні ситуації, зміни та нововведення.
Методика Монтессорі, це не лише спеціальні дидактичні матеріали, а й філософський підхід, у якому педагог чуйний до потреб дитини, любить і поважає її як особистість.
Монтессорі не заохочує конкуренцію серед дітей, в одній групі можуть навчатися діти різного віку, таким чином старші учні допомагають молодшим. Помилки дитини, розглядаються як частину навчання, тому за них не карають, а навпаки, їх оцінюють та інтегрують як частину процесу.
Такий підхід сприяє формуванню адекватної самооцінки, самоаналізу та рефлексії.
Основними принципами методики Монтессорі є:
свобода, активність, індивідуальність, самостійність, ініціативність та розвиток вольових якостей.
Завдяки методу Монтессорі досягаються наступні фундаментальні цілі:
Природній всебічний розвиток дитини
Формування особистісних якостей дитини у безпечному та приймаючому середовищі (розвиток самодисципліни та відповідальності).
Важливим компонентом методики раннього розвитку Монтесорі – є спеціально підготовлене середовище. Йдеться про ретельно організований простір, у якому дитина зможе успішно вчитися і рости. Це середовище складається з двох факторів:
1) власне середовища
2) матеріалів, які сприяють розвитку соціальних та фізичних навичок; емоційної та інтелектуальної сфер.
Монтессорі виявила, що підготовка та організація середовища дитини матеріалами, необхідними для її сензитивного періоду розвитку, і надання їй дозволу самостійно обирати ці робочі матеріали, так звана свобода виробу у підготовленому середовищі, сприяє комплексному розвитку дитини.
Метод Монтессорі розглядають як методику раннього розвитку, вона є доцільною у роботі з дітьми, які мають затримку у психоемоційному розвитку (ЗПР, РВ, ММД).